Mijn verhaal! " Altijd moe...?"

Tja, hoe begin je eraan. :-)
Ik stel me eerst even voor. Machteld Vandekerckhove. Vooral mama en echtgenote, maar ook ergotherapeut en ademtherapeut en volgde de opleiding orthomoleculair therapeut volgens de kPNI.

Ik heb nu al een tijdje mijn eigen praktijk waarin ik mensen begeleid volgens het SAIN concept. Dit is een holistische kijk op het probleem waarbij er vooral naar de oorzaak gekeken wordt, maar!
Zelf had ik jaren vermoeidheidsklachten. 'Moe' zijn was een alledaags woord, ik probeerde er voortdurend niet aan toe te geven. De zorg voor kinderen, werken, huishouden... Zoals vele vrouwen probeer je dit allemaal te doen, en draai je mee met de mallemolen om het perfecte vrouwtje te zijn, een goeie mama, de loyale werknemer...in deze welstellende maatschappij. Herkenbaar?
Maar de jaren van vermoeidheid eisten hun tol en meer en meer kreeg ik hoofdpijn en migraine. Dit gebeurde vooral rond de menstruatie, dus zal het maar normaal zijn... Of ligt het aan de hormonen??? Moe, duizeligheid, darmklachten, prikkelbaar,..... Het werd me allemaal te veel!

Ik begon mijn zoektocht om meer energie te krijgen. Ik ging helemaal op in 'gezonde voeding' met als mening dat goede voeding meer energie geeft! Samen met start to run, zag ik het volledig zitten en deed ik alles perfect volgens de regels. Ik volgde ook meerdere opleidingen en werd expert in gezonde voeding!! Mooi mooi!!!  Vind je niet?
Ik begon in bijberoep mensen te adviseren naar gezonde voeding. Toch voelde ik dat het plaatje nog niet klopte. Ik bleek nog altijd heel moe te zijn, ondanks dat ik alles zo perfect deed?? Hoe kan dat nu?? 😕
Ik besefte dat 'perfect' willen zijn ook wel veel energie kost, waarbij falen nog dichterbij stond en dus ook een lager eigenwaarde. Hoog-gevoelig zijn, perfectionisme, angsten om te falen waren voor mij de sleutels van mijn vermoeidheid. Perfecte voeding eten en dan je schuldig voelen dat je zondigde kan toch niet de manier zijn om je beter te voelen??? Naar mijn mening moet er soms anders gekeken worden naar voeding, want ook hier lopen we soms in de valkuil om een perfect, lekker en gezond middagmaal te moeten voorschotelen...  maar dit is een item voor in een andere blog...😉

De chronische stress die dit teweeg brengt door onzekerheden, perfectionisme, het nemen of niet kunnen nemen van moeilijke beslissingen en eventueel traumatische ervaringen zijn vaak de oorzaken, waardoor mensen gevoeliger worden voor burn-out, cvs of andere specifieke problemen... Die chronische stress zorgt voor heel veel ellende! Men krijgt lichamelijke klachten zoals darmklachten, keelpijn,  slaapproblemen, hyperventilatie, etc... Deze worden dan vaak ook chronische klachten. Ze worden dan behandeld met pillen, maar zijn vaak de gevolgen van langdurige stress, of onrust in je lijf...  Heel onze hormonenhuishouding overhoop!

Mijn man zei me al jaren dat ik vlug adem... Maar ik negeerde dit en vond het onbelangrijk. Tja, de ene ademt wat vlugger dan de ander.. So what?? 😏 Toen ik een boek las over ademhaling, werd me duidelijk hoe belangrijk onze ademhaling is! Mensen met chronische stress blijken vaak vlugger te ademen of zijn soms diepe "zuchters" en zijn soms aan het hyperventileren zonder te beseffen. Of 'vergeten' soms te ademen, zonder het te beseffen.... Indien je vlugger ademt, is dit te vergelijken met iemand die voortdurend aan het joggen is. Heel logisch dat je op de duur uitgeput geraakt!! Je bent de hele tijd aan het joggen!! Daarbij komt ook nog dat ons hart dan vlugger aan het werk gaat, men soms hartkloppingen krijgt en dat de enige oplossing lijkt om bètablokkers te nemen, terwijl dit op te lossen is door eenvoudige ademtherapie! Want wanneer je tot rust komt en niet meer oppervlakkig ademt, gaat ook het hart rustiger slaan. Echt ontspannen dus... moeilijk soms...

Ik schoolde me bij als ademtherapeut en merkte inderdaad dat mijn ademhaling helemaal niet OK was! Na jaren verkeerd te ademen, is het een dagelijkse oefening om een juist adempatroon aan te leren en aan te houden. Maar wat bleek, mijn lichamelijke klachten gingen eindelijk weg, zoals vele patiënten die mij ondertussen voorafgingen. Mede met bepaalde aanpassingen aan de voeding, voldoende bewegen en niet te vergeten een goeie brok zelfkennis. Op die manier was mijn puzzel eindelijk compleet...! Eindelijk!

Stress aanpakken, Ademhaling, In beweging zijn en Natuurlijke voeding, waren voor mij de 4 grote peilers om beter te worden.

Zo ontstond het SAIN concept, waarin ik na een lange strijd en zoektocht uiteindelijk het volledige plaatje gevonden heb en waar ik heel trots op ben.
Ik ben iemand, zoals vele onder ons, die werkt vanuit haar hart. Wat ik doe wil ik volledig achter staan. Iedereen is anders en het accent wordt gelegd op de behoefte van de cliënt. Maar het gehele plaatje komt aan bod. Daarom coach ik mensen om terug te komen in hun eigen kracht en sterktes. Soms vergeten we wie we zijn, en draaien we maar mee zonder te beseffen wat we écht willen. We worden ziek, gestresseerd, ongelukkig en durven geen stappen te zetten. Iedere beslissing is OK! Dan komt het wel goed, als het vanuit je hart komt en als je niet nadenkt of je zorgen maakt over wat andere ervan denken. Ik heb mezelf laten inspireren tijdens deze zoektocht door vele, heel veel (superlieve!) mensen en dit gaf me net die energie die ik nodig had! Waarvoor dank! Ik hoop je ook met deze blog te kunnen inspireren. Want... het is een cliché, I know,  maar
We only live once!! Vergeet dus niet om ervan te genieten!!  💗

'Eenvoudig gezonde' groeten,
Machteld 
machteld@eenvoudiggezond.be


Reacties

  1. Hallo Machteld. Ik heb met veel aandacht uw levensverhaal gelezen . En ik neem graag deze moeite om u iets mee te geven over mijn eigen ervaringen . Na jarenlange klachten met mijn spijsvertering en een galblaasoperatie ben ik één jaar op maag-darmbesparend dieet gegaan bij een voedingsdeskundige . Tegenwoordig behoud ik een gezond gewicht ( cholesterol = zéér laag, BMI 22 ) , probleemloos , indien ik een paar kilootjes bijkom dien ik gewoon een tandje bij te steken in de gym . De voorwaarde blijft inderdaad voldoende beweging nemen . Omdat ik toch met vragen bleef zitten inzake mijn energiepeil ben ik het onafhankelijk van dit dieet verder gaan uitzoeken . Zo ontdekte ik het bloedgroepen dieet ( boeken zijn verschenen voor het eerst in de jaren '70, de dokter heet: dr . Adamo . Het bloedgroependieet maakt een onderscheid tussen vergiftigende voedingswaren en heilzame voedingswaren op basis van de bloedgroep die een persoon heeft . Ik ben mij hier in gaan verdiepen en ik begon het heel erg leuk te vinden om mijn boodschappenlijstje af te stellen op basis van mijn bloedgroep . Bij mij is dit AB positief . En het werkt! Het zit heel logisch in elkaar en ik hoop dat u hier iets aan geeft ( om aan uw eigen cliënten mee te geven of als tool aan te wenden om hen te helpen ) . Ik ben op korte tijd zéér veel over mijn lichaam, functioneren , persoonlijkheid, uithoudingsvermogen , te weten gekomen en verkreeg eindelijk antwoord op enkele prangende vragen inzake mijn eigen gezondheid . Sedert de ontdekking van het bloedgroependieet ben ik emotioneel evenwichtiger, sta ik bewuster in het leven en ben ik veel gelukkiger . Bij moeilijkheden , of kleine tegenslagen, zet ik tegenwoordig door, waar ik er voorheen de brui eraan zou hebben gegeven . Dit zorgt voor meer fierheid en dus ook voor meer zelfvertrouwen en een solide gevoel voor eigenwaarde . Ik weet nu waar het vandaan komt en wat ik er aan kan doen . Het kost me helemaal niets en het viel mij heel gemakkelijk mee . De enige echte verandering is wat er juist op mijn boodschappenlijstje komt te staan . Voor gezinsleden( met een verschillende bloedgroep dan die van jou ) meekoken is een uitdaging . En het vergt dan wel enige doorzettingsvermogen . Maar de resultaten zijn verbluffend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waaiw, super! Wat een mooi verhaal! Eén van mijn eerste workshops die ik deed rond voeding, nu bijna 7 jaar geleden(of langer?), ging over het bloedgroependieet! Ik heb me dan ook de boekjes aangeschaft. Ook dat dieet heb ik gevolgd, maar toen, ongeveer 7 jaar geleden, vond ik het heel moeilijk. Ik had nog niet veel kennis van voeding en het gaf me teveel stress om het te volgen. Door nog andere opleidingen te volgen, met een andere visie, is het bloedgroependieet bij mij wat op de achtergrond geraakt. Nu al die jaren later, heb ik echt wel een beeld , van welke voeding me energie geeft en welke niet.
      Ik nam er na jou reactie nog eens mijn boekje bij de hand, en zie dat de voeding dat ik ondertussen weet die me geen energie geeft, die het beste kan vermijden volgens het boekje ;-) Geen toeval dus? Super!
      Je hebt pro's en contra's rond dit dieet. Ik sta er zeker voor open! Jij bent het bewijs! Ik ben vooral voor de voeding, dieet die ons helpt. Bloedgroependieet, of iets anders. In mijn opleiding stonden er ze er niet voor open, maar in iedere visie zit een stukje waarheid.
      Als het spanning en stress geeft, is het niet ok. Want stress kan ongezonder zijn, dan bepaalde voeding. Mensen doen vaak al heel hard hun best, dus probeer ik vooral te motiveren. Geen 'moeten' of 'niet mogen'. Gewoon voelen wat goed is voor hen. Met de ervaringen in mijn achterhoofd en een uitleg naar het waarom, geef ik advies. Op die manier komen we stapje voor stapje tot herstel! Want zoals je weet, is bewustwording en beweging ook van belang. Dank je voor de reactie! 'eenvoudig gezonde' groetjes, Machteld

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts